2009-ben az első tréningünket január 9-én indítottuk, s a korábbi, 6 hetes időtartamtól eltekintettünk a résztvevők folyamatos cserélődése miatt. Így a tematikát is módosítottuk oly módon, hogy a régebben és az újonnan érkezettek zökkenőmentesen be tudjanak kapcsolódni a munkába, és egyaránt érdekesnek, újnak találják a programokat, amelyeken most már 3 műhelytag is jelen van, így egyszerre több álláskeresővel is tudunk foglalkozni. A tréninget továbbra is hirdettük a Csepel újságban, hirdetőtáblákon, a Munkaügyi Központban, szórólapozás útján, illetve a Csepp TV-ben.
A foglalkozásokat minden héten, pénteken tartjuk délután fél 6-tól kb. 2-2,5 órán keresztül.
Témakörök: kommunikációs tréning – szituációs gyakorlatokkal, önéletrajzírás, számítógép-kezelés, készségfejlesztés (beszéd- és tárgyalástechnika, személyiségfejlesztés), életmód-tanácsok és minden, ami hozzásegít a munkavállaláshoz (álláskeresés interneten, intézményekben, kapcsolati tőke útján).
A tréninghez tematikát, írásos tananyagot készítettünk, melyet minden jelentkezőnek átadunk. Ebben összefoglalva olvashatnak a testbeszédről, az interjúkérdések fő típusairól, a felvételi beszélgetéseken előforduló kérdésekről, az Európai Uniós szabványokról, az álláskeresési támogatásokról, betekinthetnek önéletrajz-mintákba, s közreadjuk benne a legfontosabb internetes álláskereső web-helyeket. A fő módszer: a beszélgetés, gyakorlati feladatok (önéletrajz, motivációs levél írása, a problémák „eljátszása”, a kézügyesség, logikus gondolkodás fejlesztése, beszédtechnikai gyakorlatok), és a közös problémamegoldás.
Alkalmanként 4-5 fő vesz részt a tréningeken átlagban. Kérdőívben megkérdeztük őket, milyen képzettséggel rendelkeznek, mit tanulnának szívesen, mire van leginkább szükségük. Próbálunk egyénre szabottan segítséget nyújtani. A legtöbb álláskeresőnek van már valamilyen tapasztalata a munkakeresés nehézségeit illetően, milyen buktatókkal találkoztak, milyen szervezeteknél nyújtottak hasznos segítséget? Egymásnak is közreadják ismereteiket.
Leginkább a számítógép használata érdekli őket, különösen a Word és Excel programok, melyek alapjait igyekeztünk megtanítani. Hamarosan (amint a Radnóti Miklós Művelődési Ház felújítása befejeződik) egy kifejezetten számítógéppel kapcsolatos ismeretnyújtást is elindítunk. Folyamatos csoportos beszélgetéseink alatt fejlesztjük önbizalmukat, amely szerintünk a legfontosabb, hiszen a sok kudarc miatt ez gátolja legjobban ambícióikat. A szakkönyvek segítségével új motivációt, perspektívákat keresünk számukra.
Az együtt eltöltött idő alatt, a közösségi programok révén szemmel láthatóan új készségeket szereznek, „erőre kapnak”, s remélhetően ez kihat további tevékenységükre is.
A résztvevők közül többen elhelyezkedtek, s ami fontos: meg is maradtak új munkahelyeiken. Voltak olyanok is, akik 2-3 foglalkozás után lemorzsolódtak, reméljük azért, mert nekik is sikerült munkát találniuk.
A tréninget 2010-ben is folytatjuk, a jelenlegi gazdasági helyzetben még indokoltabbnak tartjuk a segítségnyújtást. Terveink szerint kapcsolatot építünk ki munkaerő-közvetítő, felnőttképzést nyújtó szervezetekkel, ezzel is bővítve a palettát, amivel segíteni tudunk.
A tréning lebonyolításához pályázati forrásból beszereztünk 3 db személyi számítógépet 2 db monitorral, és Windows operációs programmal 113.500,- Ft értékben, egy db 8 GB-os pendrive-ot, szakkönyveket, írható CD-ket, valamint egy zárható szekrényt, amiben tárolhatjuk mindezeket, illetve értékesebb eszközeinket.
„FOTÓZZUNK EGYÜTT!”
Digitális fotóismeretek.
A program 2007 szeptembere óta folyik kéthetente 15- 20 fős csoportban.
A digitális fotózás technikai és gyakorlati problémáira kap választ az érdeklődő kötetlen beszélgetés formájában. Profi fotóművészek segítségével sajátíthatják el a fotózás alap- és haladó ismereteit.
Egy alkalom 2 óra időtartamú, amely egy-egy témát jár körül. A témák lezárását a résztvevők által készített fotókból rendezett kiállítás jelzi. A beszélgetésekhez fotóséták kapcsolódnak, ahol az addig tanult ismereteket használják fel.
A Fotózzunk együtt programunk ma már átszövi minden más tevékenységünket is. Ahol megjelenünk, ott fényképek készülnek, amelyeket a későbbi rendezvényeken kiállítunk. A fotós társak ezért a Csillag-műhely más programjain is rendszeresen részt vesznek, ezzel a közösségfejlesztést is gyakorolhatjuk.
A programhoz pályázati forrásból beszereztünk egy vágógépet 13.885,- Ft értékben, egy külső winchestert a fotók digitális tárolásához 18.500,- Ft értékben, írható CD-ket, DVD-ket, szakkönyveket, folyóiratokat, ezeken kívül a kiállítások fotóanyagát, fénymásolási, előhívási és dekorációs kiadásokat finanszíroztunk. A Szalmaszál tréning számára beszerzett számítógépek a fotósoknak is nagy segítséget nyújtanak a képek elemzésében, szerkesztésében.
MÚZSÁK SZIGETE – MŰVÉSZETI NAP
Másodszor szerveztünk összművészeti rendezvényt a csillagtelepi Vermes Miklós Általános Iskolában 2009. október 17-én Tóth Ferencné igazgatónő támogatásával, a Csepeli Alkotó Fórum, a Munkásotthon Képzőművész Köre, és a Csepeli Családsegítő Irodalmi Műhelye hatékony közreműködésével.
A rendezvénnyel egy színes művészeti kavalkádot kívántunk létrehozni, ahol megférnek egymás mellett a különböző művészeti ágak, ahol személyesen találkozhat alkotó és közönsége, és ahol kiderülhet (ki is derült), hogy van miért büszkének lennünk lakóhelyünkre, tágabb közösségünkre.
A résztvevő kiállítók voltak:
Erdei Éva, Kvasznay Gulyás Margit, Geisbühl Tünde, Köhler Rózsa, Maár Maya, Sz. Varga Irén, Varga Sándor festőművészek, Zombory Zoltán képfestő, Végh Péter fotós-grafikus,
Végh Edit babakészítő, Rigó István maszk-készítő, valamint a Csillag-műhely fotóköre.
A következő programokon vehettek részt a látogatók:
MEGARON Pantomim-együttes, Fasang Árpád Zeneiskola, Csep’ Jazz Dance előadásai, Diadém SE társastánc-bemutató, Funny Steps, Mirage Bellydance hastánc, Botosánka együttes koncertje, könyvbemutató, Képzőművész Kör kiállítása, helyszíni portrékészítés, 4H-Klub kézműves foglalkozás és kiállítás.
Úgy tűnik, a Múzsák Szigete hagyománnyá válik, a résztvevő és kiállító művészek szívesen fogadják el a felkérésünket. A látogatók visszajelzései és saját tapasztalatunk azt mutatja, hogy jövőre is meg kell rendeznünk ezt a programot.
A Múzsák Szigete rendezvény lebonyolítására pályázati forrásból 132.347,- Ft-ot fordítottunk a mellékelt költségvetés szerint.
Számtalan programot szerveztünk még a felsoroltakon kívül, igyekszünk minél inkább felkelteni a csillagtelepiek figyelmét, bevonzani őket hozzánk, erősíteni bennük a közösség iránti igényt.
A következő évben folytatni kívánjuk eddigi programjainkat, és folyamatosan megújulva megteszünk erőnkhöz képest mindent, amivel segíteni, jobbítani tudjuk Csillagtelep lakóinak, közösségének életét.
2009. év egyszerűsített mérleg és eredménylevezetés:
ESZKÖZÖK (aktívák)
ezer Ft-ban, 2008
2009
A) BEFEKTETETT ESZKÖZÖK
122
79
I. Immateriális javak
---
---
II. Tárgyi eszközök
122
79
III. Befektetett pénzügyi eszközök
---
---
B) FORGÓESZKÖZÖK
267
22
I. Készletek
---
---
II. Követelések
200
---
III. Értékpapírok
---
---
IV. Pénzeszközök
67
22
ESZKÖZÖK ÖSSZESEN
389
101
FORRÁSOK (passzívák)
---
C) SAJÁT TŐKE
389
101
I. Induló tőke
---
---
II. Tőkeváltozás
122
79
III. Lekötött tartalék
---
---
IV. Tárgyévi eredmény alaptevékenységből (közhasznú tevékenységből)